fredag 13 oktober 2017

Oktoberbrev - om arbetsmiljö, övergångsarbete och kommande inspektion

Läsåret 2017/18 har nu några månader på nacken och de nya sjuorna hittar bra i korridorer och till lektionssalar. Skolan är indelad i tre arbetslag med klassrum kring en studiehall så är det inte så svårt att "hitta hem" efter ett tag. De nya sjuorna i år har redan varit på besök flera gånger innan de startat så om det varit förvirrande att hitta är den största risken undanröjd nu (läs mer nedan). Den fysiska arbetsmiljön är viktig och en skola med 40 år på nacken behöver ses över med jämna mellanrum och mycket finns att önska kring klassrum, möbler, ljud och ljus för att det ska bli en så ultimat arbetsmiljö som möjligt för elever och lärare. Idag arbetar alla med digitala verktyg och det är viktigt att kunna sitta, stå bra för att inte drabbas av belastningsskador.Det som är mycket positivt är att just nu pågår en stor renovering av idrottshallen som i slutet av oktober åter ska kunna användas fullt ut. Golven har bytts ut i hela området (hall, korridorer och omklädning) och ny ytbeläggning på halva väggarna inne i stora hallen, luftsystem, nya omklädningsrum, duschrum har fräschats upp och enskilda bås för duschning blir äntligen verklighet. Så roligt och så väl behövligt.
Förutom den fysiska arbetsmiljön är det ändå den psykosociala miljön det som är den viktigaste för att vi ska må bra och kunna prestera, d v s hur vi är mot varandra, om det upplevs tryggt att vara på skolan, om vi som vistas där hela dagarna trivs och känner arbetsglädje och inte blir utsatta för kränkningar/hot/våld. I resultaten från elevhälsosamtalen  i år 7 så upplever  100% att de trivs på skolan vilket är glädjande. När vi ser på studiero/arbetsro så är det 86% av pojkarna som tycker de har det och 82% av flickorna. Det är inte bra och absolut viktigt att ändra till mer positiva siffror. Ofta framkommer lägre resultat för flickor i sådana här undersökningar vilket är värt att analysera vidare. Likabehandlingsarbetet är ständigt under lupp och i oktober ska en elevenkät om trygghet och studiero genomföras som ska ligga till grund för vårt förebyggande arbete för vilka insatser vi ska göra för att det ska bli ännu bättre. Vi håller också just nu på att se över rutiner vid kränkningar/diskriminering/våld/hot mellan elever så att de blir tydligare och inga tveksamheter ska förekomma vid incidenter.

Under våren ska vi kartlägga skolans tillgänglighet vad gäller fysisk, pedagogisk och social miljö för att få fatt på var vi ska lägga fokus för förbättringar och med målet att skapa en tillgänglig skola för ALLA elever.



I vårt övergångsarbete från år 6 till år 7 som kuratorerna Maria och Anna initierat har visat på  mycket goda effekter vad gäller nöjdhet med klassindelning till år 7. Vi är ett stor skolområde med totalt 1 222 elever just nu och från fyra F-6 - skolor kommer sjätteklassare som ska blir 4 eller 5 nya sjuor på Björkskataskolan beroende på hur många elever det blir. Istället för att bara ha ett Öppet hus på våren för elever och föräldrar börjar vi redan i november med att år 6 hälsar på för att sedan komma till skolan två gånger till på våren, Sista gången de kommer innan höststart är klasserna formerade och de träffas då med sina nya mentorer. Lärare i år 6, specialpedagoger, rektorer, kuratorer är med i övergångsarbetet och arbetar fram hur klasserna ska se ut (under hela våren). De studerar hur eleverna fungerar tillsammans, både socialt och hur de kan arbeta ihop, speciella behov hos elever som behöver tas hänsyn till. Det handlar mycket om att på bästa sätt skapa trygga fungerande grupper och när alla lärare samtalar vid de pedagogiska träffarna så skapas de bästa förutsättningarna för att det ska bli en så bra start som möjligt. Sen fortsätter lärare/mentorer med att få ihop grupperna och skapa sammanhållning så att det håller hela vägen fram till gymnasiet. 
Vecka 45 kommer Skolinspektionen på besök och granskar Björkskataskolan. Det är en del i s k prioriterade besök som görs vid 1/5 av alla skolor varje år. Vid en granskning gör Skolinspektionen nedslag i några områden, som exempelvis hur vi har det med trygghet och studiero, De kommer att göra intervjuer med rektor/lärare/elever och själva skapa sig uppfattning under ett par dagar om hur det är på skolan. Sedan får vi beslut om vad de kommit fram till. Jag som rektor ser det som en hjälp för oss på skolan att syna oss i sömmarna och som en del i det systematiska kvalitetsarbetet. Om det är något som de tycker är undermålig kvalitet, så får vi rätta till det. Bilen måste återkommande åka in på besiktning, det måste alla myndigheter också. Skolan är den viktigaste myndigheten i ett demokratiskt samhälle och den ska granskas för att hålla rätt kvalitet, så välkommen Skolinspektionen. 
Som avslutning vill jag lyfta fram en av våra duktiga elever Tindra, som fått möjlighet att sjunga för en större skara genom att en låt som hon framfört som Veckans färsking under v.41 i P4 Norrbotten. Lyssna på programmet när hon uppträdde live. Notis: en av musiklärarna Anders Perdahl är med på bas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar